Havi ájurvéda: November
Kategória: Ájurvéda

“Az egészséges elme és test titka abban rejlik, hogy nem rágódsz a múlton, nem aggódsz a jövőn, vagy nem fested előre a lehetséges problémákat, hanem megéled a jelen pillanatot bölcsen és nyugodtan.” Buddha

Térdig járunk már a novemberben, ebben az ősz és a tél közé beékelődő, hulló faleveles, fáradt napsütéses, párás-nedves föld és a szitáló eső hangulatú szürke hónapban.

Ájurvédikus szemmel vizsgálva ez a VATA DÓSA uralta hónap, ami megadja a hideg és száraz alaptulajdonságot. Novemberben a legjobb, amit tehetsz saját egyensúlyod érdekében, hogy visszabillented a nyughatatlan vata dósádat meleg ételekkel, kényeztető arckezelésekkel és a természet rendjéhez igazodó napi rutinnal.

Étkezés

Nézz szét a kamrádban. Tele vannak a polcok teljes kiőrlésű gabonákkal és hüvelyesekkel (csicseriborsó, bab, mung bab, sárgaborsó stb.)? A gyümölcsös kosárban van elegendő helyi termesztésű, szezonális gyümölcs (alma, körte, szilva, szőlő)? Iszol elegendő, tiszta forrásból származó (növényi) tejet, fogyasztasz szezonális zöldségeket? A november kiváló hónap, hogy feltöltsd élelmiszerkészleteidet egészséges ételekkel, hogy felkészülj a hosszú téli hónapokra.

Minél frissebb és melegebb az étel, amit minden nap fogyasztasz, annál jobban fogja érezni magát a vata dósád, és egyensúlyi állapotba billen. Tervezz be több édes (nem fehércukor!), sós és savanyú ízt az étrendedbe, lehetőleg minden főétkezésnél – például gabonák, rizs, (növényi) tej, meleg italok, friss gyümölcsök. Kerüld a hideg ételek és italok, a kókusztej, a nyers zöldségek és gyümölcsök fogyasztását, valamint tervezd úgy a megfőzött étel mennyiségét, hogy ne kelljen másnap maradékot fogyasztanod – legfőképpen a vata dósa dominálta hónapokban.

Alakítsd ki az étkezéseid rendjét, fogyaszd lehetőleg minden nap ugyanabban az időben a reggelit, az ebédet és a vacsorát. A vata dósa természete a rendszertelenség, a csapongás, ezért a legjobban úgy nyugtathatod meg, ha rendszert viszel az életedbe.

Főzéskor is használd az olajokat (szezámolaj, olíva olaj) és ha fogyasztod, a gheet (tisztított vaj) . Mindkét forrás zsíroz, olajoz, belülről táplálja a testet. Ajurvédikus orvosok felhívták a figyelmet, hogy a vata-hónapokban a gőzben elkészített párolt zöldségek kevésbé táplálóak a testnek, mint ha azokat párolás közben egy kis olajjal hintünk meg. Ráadásként, a főzés során hozzáadott jó minőségú olaj hatására sokkal ízletesebb lesz az étel.

Szervezd meg a napod

Ha évek óta megfigyelted, hogy vannak hónapok, amikor úgy érzed, kicsúszik a kezed körül az irányítás, és ez a hangulat leginkább ősszel lesz úrrá rajtad, akkor itt az ideje, hogy megértsd, hogyan működünk a természettel összhangban. November a vata energia hónapja: rosszkedv, nyughatatlan csapongás, rémes fejfájások, emésztési problémák, hatékonyságvesztés és kiürült kreativitás jellemezheti.

Igyekezz minden erőddel azon, hogy ez a kiszámíthatatlan energia ne tudja tönkretenni a tetteid produktivitását: ha van egy hatalmas, Himalája-méretű tennivaló listád, oszd fel apróbb, homokbuckányi tételekre. Ha élénkítésre vágysz, hanyagold a kávé vagy szénsavas üditőitalok, energiaitalok fogyasztását, térj át az élénkítő gyógynövényes vagy zöld teák kortyolgatására. Egy gyorsan bedobott hideg szenvics helyett válaszd a kényelmesen elfogyasztott meleg ebéd lehetőségét. Sokkal inkább nyeregben érzed majd magad, és kézben tudod tartani az irányítást.

Szépség

Milyen szépítő szereket tartasz a fürdőszobában? Van jó minőségű masszázsolajod? A vata dominálta őszi végi-téli hónapokban legjobb a szezám olaj, szerezz be belőle és használd rendszeresen. A nyáron használt, könnyű, vizesebb bázisú arckrémedet lecserélted már egy táplálóbb összetételű, tartalmasabb ápoló krémre?

A hónap növénye: az alma

Ismered azt a mondást, hogy “minden nap egy alma az orvost távol tartja”? Kezdd a hétvégéket egy nagy tál meleg párolt almával, használd feltétként a zabkásádra, vagy készíts belőle smoothie-t. Az alma növeli a szervezetben az ojas-t, ami a jó emésztéshez elengedhetetlen (az ojas jelentése “életre keltő”, “életenergia”: a test vezérlője, a hormonelválasztás alapja, az autoimmun rendszer támogatója).  Az angliai Nottingham Egyetem kutatásai szerint az alma fogyasztása egészséges tartja a tüdőket és csökkenti a légúti megbetegedések kockázatát.

Bevásárlás

Bevásárolni mégy, ráadásul éhesen? Állj ellen az impulzus-vásárlásoknak és a junk foodnak (egészségtelen, főként gyors(éttermi)ételek, dobozban megvásárolható készételek). Természetesen ezzel egyrészt megtakarítasz némi pénzt, amit a karácsonyi ajándékvásárlásra tudsz majd költeni, de leginkább egészségesen tart! Ezek az ételek – pl. a chips, popcorn, kekszek -temészetüknél fogva szárító hatásúak. Mindezek mellett üres kalóriákat jelentenek a testnek. Fogyassz helyettük frissen vásárolt, helyi termelőktől származó, szeretettel megfőzött teljes értékű (növényi) ételeket.

Alvás

Mikor aludtál egy jót utoljára? Ha gyomortáji panaszok nyomasztanak, a legolcsóbb és egyik leghatékonyabb gyógymód a pihentető éjszakai alvás lenne. Meglepő, igaz? Az Angol Gasztroenterológiai Társaság hivatalos lapjában jelent meg egy tanulmány, amely szerint határozott kapcsolat van a gyomorfekély kialakulása és az alváshiány között. A magyarázata könnyen érthető: azoknak a fehérjéknek a szintje, amelyek a gyomor egészségének megőrzéséért felelősek, alvás közben a legmagasabbak.

Az ájurvéda mindig azt vallotta, hogy a vata dósa kibillent (túl magas) állapota okolható a gyomortáji, emésztéssel összefüggő problémákért és az alvászavarokért. Éppen ezért az októbertől februárig tartó időszak a legjobb arra, hogy átgondold az alvási szokásaidat, és egy új, egészségesebb rutint alakíts ki. Könnyen válhat jó minőségűvé az alvásod, ha betartod a rendszeres étkezések idejét, nap közben találsz néhány pillanatot saját magad számára, amikor el tudsz csendesedni, és céljaidat szem előtt tartod. Ha azonban az alvási problémáid krónikusak, időről időre visszatérnek, érdemes szakemberhez fordulni, aki alaposabb kivizsgálás után tesz javaslatot a gyógyításra.

Testmozgás

A vata időszak a rendszeres, de visszafogottan aktív testmozgás időszaka. A hatha jóga ászanái mindhárom dóshát harmonizálják, gyakorold bátran! Ha az idő még szép, válaszd a sétát a szabad levegőn: egy 20 perces, közepes tempójú séta lenyugtatja az elmét és felemeli a lelket. Ha már hónapok – évek – óta nem sportoltál, lassan és fokoztasan haladj! Használd ki a hétvégéket, napi 10 perces sétával kezdj, és meglátod, olyan jól fog esni, hogy a hét többi napján is hiányozni fog.

Adj hálát!

Nálunk ugyan nincs hagyománya, de a Hálaadás ünnepe egy nagyon szép dologra tanít meg: értékeld az apró örömöket, amik érnek. Készíts egy listát gondolatban minden este róluk, amikor röviden visszatekintesz a napodra. Örülj a barátok társaságának, a természet szépségének, és minden egyes lélegzetvételednek. Egyszerűen csak légy boldog, mert élsz.

“Az élet élvezetének öröme, az élet teljessége mind a szívben lakozik, amely hálaadással van tele.” Helen Steiner Rice

Szeretettel ❤️, Gizi


© Copyright 2019 Ramadasa Yoga és Ájurvéda